AJAL

Argentinian Journal of
Applied Linguistics

 

Vol. 01, No. 01 (May 2013)

 

Diving into the depths of identity construction and motivation of a foreign language learner

Mariana Virginia Lazzaro-Salazar

Download full text

Abstract

Moving away from the bilingual assumptions that have traditionally informed the study of language learners' identity construction, this paper draws on cutting-edge SLA and sociolinguistic theories to explore the close relationship between identity and motivation in foreign language learning contexts. To this end, this paper presents some preliminary observations of a case study in progress involving a language learner who struggles to display his professional identity with the linguistic resources available to him. This, coupled with the social prestige acquired for learning a foreign language, acts as a motivating force for improving his language skills. Finally, adopting an emic perspective, the paper outlines some of the linguistic and socio-pragmatic areas the participant reports as problematic when displaying his professional self.

Keywords: identity; motivation; professional self.

Resumen

Alejándose de las conceptualizaciones bilingüístas que tradicionalmente han informado al estudio de la construcción de la identidad de los estudiantes de idioma, este artículo utiliza teorías de SLA y sociolingüísticas de vanguardia para explorar la estrecha relación entre la identidad y la motivación en estudiantes de lenguas extranjera. Con este fin, este presenta algunas observaciones preliminares de un caso de estudio en progreso, el cual involucra a un estudiante de idiomas que lucha por construir su identidad profesional con limitados recursos lingüí́sticos. Esto, junto con el prestigio social adquirido por el aprendizaje de una lengua extranjera, actúan como fuerzas motivadoras para el mejoramiento de sus habilidades lingüísticas. La adopción de una perspectiva 'emic', el artículo explora algunas de las áreas lingüísticas y socio-pragmáticas que el participante reporta como problemáticas al construir su identidad profesional.

Palabras clave: identidad; motivación; ser profesional.

Federación Argentina de Asociaciones de Profesores de Inglés

Arturo M. Bas 22, 1° Piso of. "D", X5000KLB Córdoba, Argentina

Personería Jurídica 133 "F" (1984) - Pcia. de Córdoba

Copyright © 2013 FAAPI • All Rights Reserved, ISSN 2314-1735