AJAL

Argentinian Journal of
Applied Linguistics

 

Vol. 02, No. 01 (May 2014)

 

From Rapunzel to Tangled and beyond: Multimedia practices in the language and literature classroom

Martha De Cunto and María Laura García

Download full text

Abstract

This is a classroom account of a project which consisted of a series of multimedia lessons that have been carried out with 11- and 12-year-old Language and Literature students in a bilingual school in the City of Buenos Aires with the aim of working with multimodal texts simultaneously. The lessons pivoted around the main characteristics of fairy tales as a literary genre and the identification of those elements in the film Tangled (2010); the relationship between the written version of the fairy tale Rapunzel by the Grimm Brothers and the film Tangled (2010), including the exploration of the idea of fracture; and a very general introduction to the concept of remediation defined by Bolter and Grusin (2000, p. 45) as "the representation of one medium in another."

Keywords: fracture, genre analysis of fairy tales, multimedia, remediation.

Resumen

El presente artículo es un informe sobre un proyecto multimedia implementado en 2013 compuesto de una secuencia de actividades destinadas a alumnos entre 11 y 12 años de Lengua y Literatura en inglés de un colegio bilingüe de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires cuyo objetivo principal fue trabajar con textos multimodales en simultáneo. Las clases se desarrollaron en torno al análisis de los elementos que componen el género de los cuentos de hadas y la identificación de esos elementos en el film Tangled (2010); las relaciones entre la versión escrita del cuento Rapunzel de los Hermanos Grimm con el film Tangled (2010), una exploración de la idea de fractura; y finalmente una introducción muy general al concepto de remediación definido por Bolter y Grusin (2000, p.45) como "una representación de un texto de un medio a otro."

Palabras clave: análisis del género de cuentos de hadas; cuento de hadas; fractura, multimedia; remediación.

Federación Argentina de Asociaciones de Profesores de Inglés

Arturo M. Bas 22, 1° Piso of. "D", X5000KLB Córdoba, Argentina

Personería Jurídica 133 "F" (1984) - Pcia. de Córdoba

Copyright © 2014 FAAPI • All Rights Reserved, ISSN 2314-1735