AJAL

Argentinian Journal of
Applied Linguistics

 

Vol. 02, No. 02 (November 2014)

 

Mentor—mentee interactions in the practicum: Whose/Who's learning?

Gabriel Díaz Maggioli

Download full text

Abstract

The present paper reports on a small-scale naturalistic research pilot project seeking to explore and understand the kinds of learning which ensue from the interaction between cooperating teachers acting as Mentors and student teachers during their practicum in Uruguayan State Schools. Through the use of a structured questionnaire to a randomly selected group of participants (both Mentors and Mentees), the researcher has tried disclose themes that impinge on learning from the Mentor–Mentee interaction. This study was a pilot intended as fodder for a more in–depth analysis of the Mentoring situation in Uruguay, as the country prepares to expand the mentoring model to in–service teacher development. Data were coded making reference to Wang and Odell's (2002) perspectives towards Mentoring and a tentative explanation of the learning stemming from the interaction was attempted. Also, implications for further research and practice are outlined.

Keywords: mentoring; practicum; teacher education; teacher learning.

Resumen

Este artículo comunica los resultados de un proyecto de investigación piloto realizado a pequeña escala con el fin de explorar y comprender la interacción entre docentes Mentores y futuros docentes que realizan la práctica docente con el apoyo de los primeros en colegios públicos de Uruguay. A través de un cuestionario electrónico anónimo, aplicado a un grupo de Mentores y practicantes elegidos al azar, se delinearon temas que afectan el aprendizaje que se supone resulta de la interacción entre estos actores. El propósito del presente proyecto piloto fue la aproximación a la realidad del Mentorazgo en Uruguay a fin de obtener una base sobre la misma que habilete una investigación más profunda con el objetivo de proponer cambios respecto a la implementación de Mentorazgo. Los datos se codificaron utilizando las dimensiones propuestas for Wang y Odell (2002) y se intenta una explicación inicial de los aprendizajes resultado de la interacción a la vez que se proponen futuras líneas de investigación.

Palabras clave: mentorazgo, formación docente, aprender a ser docente, práctica profesional.

Federación Argentina de Asociaciones de Profesores de Inglés

Arturo M. Bas 22, 1° Piso of. "D", X5000KLB Córdoba, Argentina

Personería Jurídica 133 "F" (1984) - Pcia. de Córdoba

Copyright © 2014 FAAPI • All Rights Reserved, ISSN 2314-1735