AJAL

Argentinian Journal of
Applied Linguistics

 

Vol. 03, No. 01 (May 2015)

 

A look at ethical issues in action research in education

Darío Luis Banegas and Luis S. Villacañas de Castro

Download full text

Abstract

This reflective contribution covers a wide range of ethical issues which are bound to arise when teacher-researchers engage in technical, practical or critical models of action research. Once these three models are briefly explained, the paper proceeds to justify why ethical dilemmas are an intrinsic part of action research, precisely on account of its collaborative nature and of the diverse motivations, perspectives, and institutional roles held by its participants. As a result, questions around power and control are also likely to arise. Hence, we stress the need for action researchers to anticipate these ethical issues and be prepared to handle them through sincere and respectful dialogue among all participants.

Keywords: ethics; action research; collaboration; power; voice.

Resumen

La presente contribución reflexiva cubre un amplio espectro de cuestiones éticas que suelen emerger cuando los docentes-investigadores se involucran en los modelos técnico, práctico, y crítico de la investigación-acción (IA). Luego de describir brevemente estos tres modelos, el artículo examina cuestiones éticas como partes inherentes de la IA en relación a las diferentes motivaciones, perspectivas, y roles institucionales ejercicios por sus participantes. Como resultado, preguntas sobre el poder y el control surgen en la IA. En consecuencia, el artículo resalta la necesidad de los docentes-investigadores de anticiparse a estas cuestiones éticas y de estar preparados para gestionarlas mediante el diálogo sincero y respetuoso entre todos los participantes.

Palabras clave: ética; investigación-acción; colaboración; poder; voz.

Federación Argentina de Asociaciones de Profesores de Inglés

Arturo M. Bas 22, 1° Piso of. "D", X5000KLB Córdoba, Argentina

Personería Jurídica 133 "F" (1984) - Pcia. de Córdoba

Copyright © 2015 FAAPI • All Rights Reserved, ISSN 2314-1735