AJAL

Argentinian Journal of
Applied Linguistics

 

Vol. 03, No. 01 (May 2015)

 

The role of L1 reading ability, L2 proficiency and non-verbal intelligence in L2 reading comprehension

Gabriella Morvay

Download full text

Abstract

This correlational study investigated the relative contribution of first language (L1) reading ability, non-native language (L2) proficiency and non-verbal intelligence to non-native (L2) reading comprehension among 64 Hungarian high-school students learning English as a foreign language in Slovakia. Using standardized measurements for all variables, the study concluded that for L1 reading ability to be transferred to L2 reading comprehension, one has to have sufficiently high L2 language proficiency. The correlation between non-verbal intelligence and L2 reading comprehension was significant, albeit not a particularly strong one. The study is consistent with other previous findings, and lends further support to both the linguistic threshold and linguistic interdependence hypotheses.

Keywords: non-verbal intelligence; L2 proficiency; L1/L2reading comprehension.

Resumen

Este estudio correlacional investiga la contribución relativa de la habilidad de lectura en la primera lengua (L1), el dominio de la lengua no-nativa (L2) y la inteligencia no-verbal hacia la comprensión de lectura de la lengua no-nativa (L2) entre 64 estudiantes húngaros de nivel bachillerato aprendiendo inglés como idioma extranjero en Eslovaquia. Utilizando medidas estandarizadas en todas las variables, el estudio concluye que para que la habilidad de lectura de L1 se transfiera a la comprensión de lectura en L2, uno debe tener un dominio suficientemente alto de L2. La correlación entre la inteligencia no-verbal y la comprensión de lectura en L2 fue significativa, aunque no particularmente fuerte. El estudio es consistente con los resultados previos en otras investigaciones y además apoya las hipótesis del umbral de lingüística y de la interdependencia lingüística.

Palabras clave: inteligencia no-verbal; dominio de L2; comprensión de lectura en L1/L2.

Federación Argentina de Asociaciones de Profesores de Inglés

Arturo M. Bas 22, 1° Piso of. "D", X5000KLB Córdoba, Argentina

Personería Jurídica 133 "F" (1984) - Pcia. de Córdoba

Copyright © 2015 FAAPI • All Rights Reserved, ISSN 2314-1735