AJAL

Argentinian Journal of
Applied Linguistics

 

Vol. 03, No. 01 (May 2015)

 

Cognitive apprenticeship and structured debriefing as tools to develop reflective practice in initial teacher education

Mario Raul Moya

Download full text

Abstract

This article discusses the use of reflection in the development of pre-service teachers' skills in school placements, as utilised in a Teacher Training College in Bedford, England, following the views of Schön (1987), Dewey (1988), and Eraut (1994) in relation to the use of reflection to inquire into teaching practice. Such reflective process is facilitated by the model of cognitive apprenticeship (Collins, Brown & Newman, 1989) and by the technique of structured debriefing (Gibbs, 1988) for the identification of areas for improvement, the implementation of interventions, and the assessment of outcomes. The use of reflection enables teaching to be reinterpreted as a critical practice with the potential to produce transformative learning whilst also promoting communities of practice based on inquiry and action research.

Keywords: teacher training; reflective practice; cognitive apprenticeship; structured debriefing; communities of practice.

Resumen

Este artículo considera el uso de la reflexión en el desarrollo de competencias profesionales en la formación docente inicial en un curso de formación docente en Bedford, Inglaterra, siguiendo los postulados de Schön (1987), Dewey (1988) y Eraut (1994) como un instrumento de interpelación de la práctica profesional. Este proceso es facilitado por el modelo de aprendizaje y formación cognitivos (cognitive apprenticeship) (Colli, Brown & Newman, 1987) y por la técnica de la charla estructurada (Gibbs, 1988) que promueven la identificación de fortalezas y necesidades, la implementación de estrategias de intervención y la evaluación de resultados. El uso de la reflexión permite que el proceso de enseñanza se reinterprete como una práctica crítica con el potencial para producir aprendizajes transformativos y promover comunidades de prácticas basadas en la interpelación y la investigación acción.

Palabras clave: formación docente; práctica reflexiva; aprendizaje cognitivo; charla estructurada; comunidades de práctica.

Federación Argentina de Asociaciones de Profesores de Inglés

Arturo M. Bas 22, 1° Piso of. "D", X5000KLB Córdoba, Argentina

Personería Jurídica 133 "F" (1984) - Pcia. de Córdoba

Copyright © 2015 FAAPI • All Rights Reserved, ISSN 2314-1735