An intercultural citizenship perspective should be included in all levels of education, and pre-service teacher programmes are no exception. Teachers themselves should be committed citizensof a world community in order to teach their students to uphold rights and obligations based on common human values. This project describes an interdisciplinary approach to the theme of women's rights in initial teacher education: it starts with work on A streetcar named desire as a springboard for the discussion of domestic violence and broadens the topic through the integration with the contents of core subjects. The sections for each content area, which are relevant to specific course aims as well as to human rights education, can also be used on a stand-alone basis.
Keywords: teacher education; human rights education; women's rights.
Todos los niveles educativos deberían incorporar una perspectiva de ciudadanía intercultural, y la formación docente no es una excepción. Los educadores deben ser ciudadanos comprometidos de una comunidad mundial para inculcar en sus estudiantes la defensa de derechos y obligaciones basados en valores humanos compartidos. Este proyecto presenta un enfoque interdisciplinario para la temática de los derechos de la mujer en la formación docente de grado: comienza con el abordaje de A streetcar named desire como punto de partida para la discusión de la violencia doméstica y amplía la temática a través de la integración con los contenidos de otras unidades curriculares. Los apartados para cada unidad curricular, que tienen relevancia tanto para objetivos específicos como para los de la educación en derechos humanos, pueden ser utilizados también en forma independiente.
Palabras clave: formación docente; educación para los derechos humanos; derechos de las mujeres.