AJAL

Argentinian Journal of
Applied Linguistics

 

Vol. 03, No. 02 (November 2015)

 

The cultural iceberg

Marina Coscia & Constanza Guillermina Arriaga

Download full text

Abstract

Many university students consider the possibility of participating in an international mobility program or working in a multicultural context, where English is used as the lingua franca. The goal of this project is to raise their awareness of cultural difference and help them understand and respect other cultures by developing their intercultural communicative competence. Students learn basic concepts related to the study of cultures, read and watch material especially selected for that purpose and discuss it in class. In small groups, they research and explore different aspects of a culture they would like to know more about and find a cultural informant. They interview this informant and finally, they share their work through a presentation and a blog which include the interview on video. They also reflect on the abilities acquired inside and outside the classroom.

Keywords: intercultural skills and awareness; mobility.

Resumen

Muchos estudiantes universitarios consideran la posibilidad de participar en un programa de movilidad internacional o trabajar en un entorno multicultural, donde el inglés es utilizado como lengua franca. El objetivo de este proyecto es estimular su toma de conciencia acerca de las diferencias culturales y ayudarlos a comprender y respetar otras culturas por medio del desarrollo de competencias interculturales. Los estudiantes aprenden conceptos básicos relacionados con el estudio de culturas, leen y miran material específicamente seleccionado para este fin y lo analizan en clase. En grupos, investigan y exploran distintos aspectos de una cultura que les gustaría conocer mejor y encuentran un informante cultural. Entrevistan a este informante y finalmente comparten su trabajo mediante una presentación y un blog que incluyen el video de la entrevista. Además, reflexionan sobre las habilidades adquiridas dentro y fuera del aula.

Palabras clave: conciencia y habilidades interculturales; movilidad.

Federación Argentina de Asociaciones de Profesores de Inglés

Arturo M. Bas 22, 1° Piso of. "D", X5000KLB Córdoba, Argentina

Personería Jurídica 133 "F" (1984) - Pcia. de Córdoba

Copyright © 2015 FAAPI • All Rights Reserved, ISSN 2314-1735