AJAL

Argentinian Journal of
Applied Linguistics

 

Vol. 03, No. 02 (November 2015)

 

The plurilingual classroom and ELT: The challenge to overcome tensions between aboriginal languages and hegemonic languages

Adriana María Helver

Download full text

Abstract

This pedagogic proposal describes a CLIL (Content and Language Integrated Learning) project for the secondary school English language classroom that integrates English, art and citizenship education with the aim to promote a hetereglossic view of language practices in multicultural ELT classrooms and the development of intercultural competences in the framework of linguistic rights. The project is intended to be developed in twelve lessons with 15-16 year-olds. Students will read and research, through the use of different multimodal material, about the importance of preserving local aboriginal languages; they will also develop cooperative works (murals, bilingual version of English songs, timelines) that relate and integrate local languages with English.

Keywords: diversity; CLIL; intercultural competences; linguistic rights.

Resumen

Esta propuesta pedagógica describe un proyecto AICLE (Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua Extranjera) para el aula de Inglés en la escuela secundaria que integra contenidos de Inglés, Arte y Construcción de la Ciudadanía con el propósito de promover una visión heteroglósica de las prácticas del lenguaje en el aula multicultural de Inglés como lengua extranjera y el desarrollo de competencias interculturales en el marco de los derechos lingüísticos. El proyecto consiste de doce clases en las que los estudiantes de 15-16 años de edad leerán e investigarán, a través del uso de diferentes materiales multimodales, acerca de la importancia de preservar las lenguas originarias locales; también desarrollarán proyectos colaborativos (murales, representaciones de líneas de tiempos, versiones bilingües de canciones en inglés) que relacionan e integran las lenguas locales con el inglés.

Palabras clave: diversidad; AICLE; competencias interculturales; derechos lingüísticos.

Federación Argentina de Asociaciones de Profesores de Inglés

Arturo M. Bas 22, 1° Piso of. "D", X5000KLB Córdoba, Argentina

Personería Jurídica 133 "F" (1984) - Pcia. de Córdoba

Copyright © 2015 FAAPI • All Rights Reserved, ISSN 2314-1735