AJAL

Argentinian Journal of
Applied Linguistics

 

Vol. 04, No. 01 (May 2016)

 

Language and silence in Lewis Nkosi's novel Mating Birds

María Ximena Maceri

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Abstract

The present paper proposes an examination of instances from Lewis Nkosi's novel Mating Birds (1983), in order to show how the text exposes racism under apartheid through the balanced use of language and silences. Firstly, there is an exploration of issues concerning the relationship between society and apartheid from a historical perspective – this is crucial to understand how space becomes relevant in the configuration of the narrative. Secondly, the analysis focuses on two questions: a) how the English language created a hybrid protagonist whose lack of belonging is the ultimate consequence of apartheid; and, b) how meaningful silence is for the interpretation of the novel. In the interaction that takes place among the uses of language and silence, social space and apartheid policies the author revives features of the South African oral tradition in a narrative that combines future, present and past in "an ever-unfolding now" (Edwards, 2008, p. 41).

Keywords: Mating Birds; Lewis Nkosi; apartheid literature; language and silence; orality.

Resumen

El presente trabajo examina instancias de la novela de Lewis Nkosi Mating Birds (1983), para mostrar cómo ésta expone el tema del racismo durante el período de apartheid a través del uso del lenguaje y los silencios. Primeramente, se exploran cuestiones relativas a la relación existente entre sociedad y apartheid desde una perspectiva histórica—esto es crucial para comprender cómo el espacio adquiere relevancia en la configuración de la narrativa. Luego, el análisis apunta a responder dos preguntas: a) cómo la lengua inglesa permitió la creación de un protagonista híbrido cuya falta de pertenencia es la consecuencia final del apartheid; y, b) qué significativo resulta el silencio para interpretar la novela. En la interacción que tiene lugar entre los usos del lenguaje y del silencio, el espacio social y las políticas del apartheid, el autor revive las características de la tradición oral sudafricana en una narrativa que combina futuro, presente y pasado en "un ahora permanente" (Edwards, 2008, p. 41).

Palabras clave: Mating Birds; Lewis Nkosi; literatura del apartheid; lenguaje y silencio; oralidad.

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