AJAL

Argentinian Journal of
Applied Linguistics

 

Vol. 08, No. 02 (November 2020)

 

Winning a cooperative online vocabulary learning tournament: Teamwork strategies applied by Ecuadorian teachers and students during the COVID-19 pandemic

Sara Karina Cherres Fajardo, Valeria Alexandra Chumbi Landy and Carmen Elena Morales Jácome

Download full text

Abstract

In foreign language learning contexts, vocabulary acquisition is sometimes perceived as a solitary activity with word lists and flash cards for memorization. However, it is possible to create vocabulary learning tasks that take into account both individual and cooperative efforts in a competitive environment that promotes engagement and motivation. The paper provides an account of the vocabulary learning and teamwork strategies employed by a group of Ecuadorian teachers and students who took part in an international online vocabulary tournament under the unprecedented circumstances of the COVID-19 lockdown in 2020. The data analyzed include reflective vocabulary journals and the WhatsApp messages exchanged. The authors conclude that in addition to the discovery and consolidation strategies for vocabulary learning, the team’s cooperative interactions combined with a high level of social motivation have significantly contributed to their success.

Keywords: vocabulary acquisition, cooperative learning, teamwork strategies, social motivation, online vocabulary applications.

Resumen

Dentro de los contextos del aprendizaje de un idioma extranjero, la adquisición de vocabulario a veces se concibe como una actividad aislada con listas de palabras y tarjetas para memorizar. No obstante, es posible crear tareas que tomen en cuenta el aprendizaje léxico, considerando tanto el esfuerzo personal como la cooperación, en un ambiente competitivo que promueva compromiso y motivación. Este estudio provee un recorrido por las estrategias de aprendizaje y de trabajo en equipo enfocadas a la adquisición de vocabulario aplicadas por docentes y estudiantes ecuatorianos, quienes participaron de un torneo internacional en línea de aprendizaje de vocabulario bajo las circunstancias singulares de cuarentena debido al COVID-19 en el 2020. Los datos analizados incluyen diarios reflexivos de su aprendizaje de vocabulario y los intercambios de mensajes vía WhatsApp. Las autoras concluyen sosteniendo que, a más del descubrimiento y consolidación de estrategias para el aprendizaje de vocabulario, las interacciones cooperativas del equipo con un alto nivel de motivación social, contribuyeron significativamente a su éxito.

Palabras clave: Adquisición de vocabulario, aprendizaje cooperativo, estrategias de trabajo en equipo, motivación social, aplicaciones en línea de vocabulario.

Federación Argentina de Asociaciones de Profesores de Inglés

Arturo M. Bas 22, 1° Piso of. "D", X5000KLB Córdoba, Argentina

Personería Jurídica 133 "F" (1984) - Pcia. de Córdoba

Copyright © 2015 FAAPI • All Rights Reserved, ISSN 2314-1735