AJAL

Argentinian Journal of
Applied Linguistics

 

Vol. 08, No. 02 (November 2020)

 

Bringing pronunciation back into the ESL/EFL classroom: Current research trends and recommendations for teachers and teacher trainers

Germán Zárate-Sández

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Abstract

Pronunciation instruction in English as a second/foreign language classes has often been limited or outright ignored in communicative approaches to second language (L2) teaching. In parallel, pronunciation research in the last two decades has witnessed a major paradigm shift driven by the premise that learners’ speech needs to be intelligible and not necessarily native-like. L2 pedagogy, however, has not taken full advantage of the substantial body of research produced under this approach. The goals of this paper, therefore, are to bridge the gap between scholars and practitioners and to make recommendations for teachers and teacher trainers. The paper reviews the effectiveness of pronunciation instruction, synthesizes research on what aspects of English pronunciation should be taught and how, and examines English teachers’ cognitions, beliefs, and training in pronunciation instruction. The last section discusses learners’ goals and identities regarding English pronunciation within the English as a Lingua Franca framework.

Keywords: EFL, ESL, intelligibility, pronunciation instruction, teacher training

Resumen

La enseñanza de la pronunciación del inglés como lengua segunda o extranjera ha sido a menudo restringida o directamente ignorada en enfoques comunicativos de la enseñanza de una segunda lengua (L2). Al mismo tiempo, en las últimas dos décadas la investigación en el campo de la pronunciación ha atravesado un gran cambio paradigmático impulsado por la premisa de que el habla de una L2 debe ser inteligible y no necesariamente sonar nativa. Sin embargo, las pedagogías de la enseñanza de una L2 no se han hecho eco de los resultados de la investigación producida dentro de este enfoque. Por ende, el objetivo del presente trabajo es contribuir a cerrar la brecha entre investigadores y profesionales de la enseñanza de lenguas, así como presentar recomendaciones para profesores y formadores de profesores. El artículo analiza la efectividad de la enseñanza de la pronunciación, sintetiza estudios previos sobre qué aspectos de la pronunciación se deben enseñar, recomienda cómo deben enseñarse y explora las creencias, el sistema de cogniciones y la formación de profesores en lo relacionado con la enseñanza de la pronunciación. Por último, el trabajo analiza las metas e identidades que poseen los estudiantes en cuanto a la pronunciación en un marco que entiende al inglés como una lengua franca.

Palabras clave: enseñanza de la pronunciación, formación de profesores, inglés como segunda lengua, inglés como lengua extranjera, inteligibilidad

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