The art of Kamishibai also known as paper drama has been treasured by Japanese storytellers. As part of the annual multicultural school year in Argentina, EFL kinder teachers held a project to provide students with vivid, holistic and enriching experiences related to this ancient tradition. Students, whose native language is Spanish, were immersed in the Far eastern culture and literature in English. Could teachers involve students in the magical world of ancient Japan? How would they do it? Yoga sessions, tea ceremony and stories retold with the art of Kamishibai. After listening to many stories, students were ready to create their own in groups with the help of the teachers. Those stories were carefully prepared, illustrated and then narrated to other students and parents, following the art of the Kamishibai.
Keywords: English; Japanese; Kamishibai; kindergarten; literature.
El arte del Kamishibai, conocido también como teatro de papel, es uno de los legados de los narradores japoneses. Como parte de la planificación institucional anual vinculada a la multiculturalidad en un colegio en Argentina, docentes de inglés como lengua extranjera llevaron a cabo un proyecto relacionado a esta tradición milenaria. Se introdujo a los alumnos (hablantes nativos de español) de manera vivencial a la literatura y cultura del lejano oriente. ¿Podrían los docentes hacer que sus alumnos se involucren con la magia del ancestral Japón? ¿Cómo lo harían? Clases de Yoga, la ceremonia del té y relato de historias contadas a través del arte del Kamishibai. Después de escuchar varias narraciones, los alumnos estaban listos para inventar sus propios cuentos. Estas historias fueron cuidadosamente elaboradas, ilustradas y luego narradas por los alumnos al resto del grupo y a sus familiares siguiendo las tradiciones del arte del Kamishibai.
Palabras clave: inglés; japonés; jardín de infantes; Kamishibai; literatura.