Bridging the gap between traditional literature and new digital forms: a practical basis for EFL teachers |
![]() |
The purpose of this work is to present a set of sample activities as a starting point to develop the literary competence through literature and Information and Communications Technologies (ICT) in the English as a Foreign Language (EFL) class. The theoretical framework proposed is a combination of literary and technology-oriented approaches that offer a wide space for transaction, participation and cultural interaction. The practical proposal stems from the author's teaching experience, and emphasizes the understanding of literary dimensions through personal involvement and the generation of a dynamic space of experimentation. By means of fostering the literary experience in our teaching practices students will be able to form an opinion, judge information, and validate ideas. Literature and ICT constitute an excellent vehicle to achieve that objective.
Keywords: EFL teaching, electronic literature, literary competence, new literacies; personal enrichment.
El propó́sito de este trabajo es presentar un conjunto de actividades de muestra como punto de partida para desarrollar la competencia literaria a travé́s de la literatura y las Tecnologías de la Informacioón y la Comunicación (TIC) en la clase de Inglé́s como Lengua Extranjera. El marco teó́rico propuesto resulta de una combinación de enfoques orientados hacia la literatura y TIC ya que ofrecen un amplio espacio para la transacció́n, la participación y la interacción cultural. La propuesta deriva de la experiencia docente de la autora, y hace hincapié en la comprensió́n de las dimensiones literarias a través de la implicancia personal y la generación de un espacio dinámico de experimentación. A través del desarrollo de la experiencia literaria en las prácticas docentes nuestros estudiantes podrán formarse para dar su opinió́n, juzgar informació́n y validar ideas. La literatura y las TIC constituyen un excelente vehículo para alcanzar dicho objetivo.
Palabras clave: enseñanza de inglé́s como lengua extranjera, competencia literaria, literatura electrónica, nuevas alfabetizaciones, enriquecimiento personal.