AJAL

Argentinian Journal of
Applied Linguistics

 

Vol. 06, No. 01 (May 2018)

 

Global issues, local practices: Possibilities in Brazilian initial and continuing English teaching education

Denise Akime Hibarino and Janice Ines Nodari

Download full text

Abstract

This paper aims to present the PIBID (Institutional Scholarship Program for Teacher Initiation) - a partnership programme proposed by MEC (the Ministry of Education in Brazil) and implemented by universities and public state schools throughout Brazil - by describing some of its actions regarding the teaching of the English language. The PIBID - English UFPR focuses on initial and continuing education of English teachers in a partnership between the local public state schools and the federal university, and it is informed by assumptions provided by a critical literacy framework (Cope, Kalantzis, 2000; Gee, 2000; Jordão, 2013a, 2013b; Jordão et al, 2013b), on the concept of English as an International Language (Jenkins, 2007; 2010; McKay, 2003; Sharifian, 2009), along with the regulatory Brazilian educational official documents.

Keywords: Initial and continuing teaching education; English as an international language; critical literacy; PIBID-English UFPR.

Resumen

El objetivo de este trabajo es presentar el PIBID (Programa de Becas Institucionales para la Iniciación de Docentes) - un programa conjunto propuesto por el Ministerio de Educación de Brasil (MEC) e implementado por universidades y escuelas públicas de todo Brasil - con ejemplos de acciones relativas a la enseñanza de lengua inglesa. El PIBID-Inglés se centra en la educación inicial y continua de los profesores de inglés con una asociación entre las escuelas estatales públicas y las universidades federales. Se basa en los preceptos teóricos proporcionados por la alfabetización crítica (Cope & Kalantzis, 2000; Gee, 2000; Jordão, 2013a, 2013b; Jordão et al, 2013b), en el concepto de inglés como lengua internacional (Jenkins, 2007; 2010; McKay, 2003; Sharifian, 2009), y en los documentos educativos oficiales brasileños.

Palabras clave: Educación inicial y continua; inglés como lengua internacional; alfabetización crítica; PIBID-Inglés UFPR.

Federación Argentina de Asociaciones de Profesores de Inglés

Arturo M. Bas 22, 1° Piso of. "D", X5000KLB Córdoba, Argentina

Personería Jurídica 133 "F" (1984) - Pcia. de Córdoba

Copyright © 2015 FAAPI • All Rights Reserved, ISSN 2314-1735