AJAL

Argentinian Journal of
Applied Linguistics

 

Vol. 06, No. 01 (May 2018)

 

Preservice EFL teachers’ talk during a teaching practicum at a lower secondary school: A report on video-stimulated reflection (VSR)

Siti Zulaiha and Herri Mulyono

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Abstract

This article reports on a small scale qualitative investigation into English as a foreign language (EFL) pre-service teachers’ perception of their own talk during a teaching practicum at a lower secondary school in Jakarta province, Indonesia. Three preservice EFL teachers participating in the study were asked to videotape their activities during a classroom teaching and write reflections. Content analysis was employed to analyse such reflections with a focus on three aspects of preservice EFL teachers’ talk during classroom instruction, including types and function of talk and the amount of talk during classroom instruction. The results of the analysis of the three preservice EFL teachers’ written reflection highlight the sequence initiation-response-feedback (IRF). The results also show the role of beliefs about EFL learning and a good EFL teacher in determining the amount of teacher talk. More importantly, such beliefs have been primary drivers for the teachers to use the target language as a medium of instruction regardless their students’ low level of English proficiency. Pedagogical implications of the findings are also discussed in the study.

Keywords: teacher talk; English as a foreign language (EFL); teacher; reflective practice; video-stimulated reflection (VSR)

Resumen

El presente artículo comunica los resultados de una investigación cualitativa a pequeña escala sobre la forma en que profesores de inglés como lengua extranjera perciben su propia producción oral durante su práctica docente en una escuela secundaria de la provincia de Yacarta, Indonesia. Se les solicitó a tres estudiantes de profesorado que filmaran sus actividades de práctica y que escribieran reflexiones a partir del video. Se abordó el contenido de dichas reflexiones a través de un análisis de tres aspectos del habla del docente durante la clase, incluyendo tipos y funciones del habla y cantidad de habla durante la clase. Los resultados del análisis de las reflexiones escritas de las tres estudiantes revelan el patrón discursivo IRE (iniciación-respuesta-retroalimentación, por su sigla en inglés). Los resultados también muestran que las creencias sobre el aprendizaje de la lengua extranjera y sobre qué es un buen profesor tienen gran influencia sobre la cantidad de producción oral del docente. Esas creencias constituyen las principales motivaciones de los docentes para utilizar el inglés como medio de enseñanza independientemente de los conocimientos de sus alumnos. Este estudio además reflexiona sobre las implicaciones didácticas de los resultados.

Palabras clave: habla del docente; inglés como lengua extranjera; docente; práctica reflexiva: reflexión a partir de video (VSR)

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