AJAL

Argentinian Journal of
Applied Linguistics

 

Vol. 08, No. 01 (May 2020)

 

Including poetry in the language classroom: advantages and a lesson plan proposal

Juan José Santillán and Fabián Darío Rodas

Download full text

Abstract

The use of poetry in the language classroom is, to say the least, a controversial issue. The medium has been traditionally excluded from ESL/EFL contexts on the basis of generalized beliefs regarding its complexity and actual benefits. Nevertheless, this position disregards potential advantages, which have been reported in the pertinent literature, that poetry-based tasks can have on the learning process of a second or foreign language. Under these circumstances, this paper aims at describing the reported advantages of incorporating poetry-based tasks in several areas of language learning. Additionally, a proposal for an EFL lesson plan that includes poetry composition is provided.

Keywords: poetry, language instruction, advantages, approaches.

Resumen

El uso de la poesía en el aula de idiomas es, por decir lo menos, un tema controvertido. Este tipo de texto ha sido tradicionalmente excluido de los contextos de enseñanza del inglés, a razón de creencias generalizadas con respecto a su complejidad y beneficios reales. Sin embargo, esta posición no toma en cuenta las potenciales ventajas, reportadas en la literatura pertinente, que las actividades basadas en poemas pueden tener sobre el proceso de aprendizaje de una segunda lengua o lengua extranjera. Bajo esta perspectiva, este artículo pretende describir las ventajas de dicha incorporación de actividades basadas en poesía en varias áreas del aprendizaje de idiomas. Adicionalmente, una propuesta de plan de clase que incluye composición de poesía (es presentada) para contextos de enseñanza del inglés como lengua extranjera.

Palabras clave: poesía, enseñanza de idiomas, ventajas, enfoques.

Federación Argentina de Asociaciones de Profesores de Inglés

Arturo M. Bas 22, 1° Piso of. "D", X5000KLB Córdoba, Argentina

Personería Jurídica 133 "F" (1984) - Pcia. de Córdoba

Copyright © 2015 FAAPI • All Rights Reserved, ISSN 2314-1735