This paper is based on the concept of extensive listening-while-reading. It is an attempt to assist ‘vernacular-medium learners’ of English (i.e., learners whose medium of instruction is their mother tongue) to develop their listening skills in English by concentrating simultaneously on listening and reading. The study tries to prove the effect of the minimalist approach on the listening skills of the learners. The minimalist approach consists in indulging in at least a minimum listening input to reap maximum advantage. The experiment pattern comprises listening to an episode of the 6-minute English podcasts provided by the BBC Learning English website daily; reading aloud the same transcript along with the BBC presenter; recording the reading of one of the podcasts every week, and emailing it to the teacher. The study involves five vernacular-medium students though only one case is particularized herein. Our conclusion is that the students’ listening comprehension skills improved gradually.
Keywords: extensive listening, listening-while-reading, minimalist approach
Este artículo trabaja con el concepto de escucha y lectura simultáneas. Busca asistir a “estudiantes de inglés educados en lengua vernácula” (es decir a estudiantes cuya escolarización se dio en su lengua materna) en el desarrollo de la habilidad de escucha en inglés. Intenta lograr esto haciendo que los estudiantes se concentren en escuchar y leer de manera simultánea. El estudio trata de comprobar el efecto del enfoque minimalista sobre la habilidad de escucha de los estudiantes. El enfoque minimalista consiste en dedicarse en al menos un mínimo a la escucha de audios en inglés para lograr un máximo beneficio. El diseño del experimento incluye la escucha diaria de un episodio del podcast “6-minute English” provisto por el sitio web de BBC Learning English; la lectura en voz alta de la transcripción junto con el presentador de la BBC; la grabación de la lectura de un podcast cada semana, y el envío por mail al docente. El estudio incluyó a cinco estudiantes educados en su lengua materna, aunque se enfocó en uno de ellos. Nuestra conclusión es que la comprensión auditiva de los estudiantes mejoró gradualmente.
Palabras clave: escucha extensiva, escucha y lectura simultáneas, enfoque minimalista